ASANSÖR SUNUMU: BİR KONUYU EN SADE ŞEKİLDE ANLATMAK
ASANSÖR SUNUMU (ELEVATOR PİTCH): BİR KONUYU EN SADE ŞEKİLDE ANLATMAK
“Asansör yolculuğu kadar kısa bir süre içinde (30-60 saniye) kendini yabancı birine tanıtma, iş fikirlerini ifade etme ve karşıdaki kişiyi ikna etme yeteneklerinin ortaya konulduğu kısa sunuma ‘Asansör Konuşması (Elevator Pitch)’ adı verilmektedir.”
Günümüzde bilgiye ulaşım ve bilgi kaynaklarının oldukça geniş alanlara yayılması sebebiyle, günlük hayatlarımızda çok fazla bilgiye maruz kalmaktayız. Bu bilgilerin bir kısmı işimize yaramayacak türden bilgiler olabildiği gibi bir kısmı da bizim için oldukça kritik konulardan oluşabilir. Bu sebeple bu bilgilere ihtiyacımız olup olmadığına en kısa sürede ve kolayca karar verebilmek adına bu bilgileri en sade, en temel şekilde iletilmesi karar verme sürecimizi de kolaylaştıracaktır.
Karar verme sürecimizde çok fazla seçeneğe ve karmaşık bilgilere sahip olmak bizi seçim paradoksuna sürükleyebilir ve bu da fırsat maliyetlerini değerlendirememe, memnuniyetsizlik, iyi olan seçeneği kaçırma korkusu (FOMO) gibi sonuçlara yol açarak karar verme sürecimizi olumsuz etkileyebilir.
Bu gibi durumların önüne geçmek adına ‘Asansör Sunumu (Elevator Pitch)’ yöntemleri kullanarak ihtiyacımız olan ya da paylaşmak istediğimiz bilgiler sadeleştirebilir. Bu sayede kısıtlı süre içerisinde, konu hakkında kısıtlı bilgiye sahip olan kişilere bile, belirgin, hatırlanır ve bu bilgiyi üçüncü kişilere anlatırken zorluk yaşanmayacak şekilde mesajlar iletilebilecektir.
İster bir ağ oluşturma etkinliğinde kendinizi tanıtıyor olun, ister yeni meslektaşlarınıza işiniz hakkında bilgi veriyor olun, ister başka bir profesyonele satış konuşması yapıyor olun dikkat çekmek ve hızlı geri bildirim almak adına bu yöntemi kullanmak günümüzde çok daha önemli hale gelmiştir.
Asansör Sunumu kavramı henüz ortaya atılmadan önce bile ifade etmek istediğimiz şeyleri en sade, en temel şekilde aktarmanın önemi ve zorluğu hakkında yazar Mark Twain’in bir arkadaşına yazdığı mektuptaki giriş kısmında yer alan, özür mahiyetli bir not [1] bu konunun iletişimde uzun yıllardır kritik öneme sahip olduğunu bizlere göstermektedir.
Asansör Sunumu yapılırken nelere dikkat edilmeli?
- Anlatımınız 30 ile 60 saniye arasında sunmak istediğiniz fikri özetlemelidir. Zaman yönetimine dikkat edilmelidir.
- Konuşmanız olabildiğince açık ve herkesin anlayabileceği nitelikte olmalıdır. Karmaşık ve çok teknik kelimeler kullanmamalıdır. Karşınızdaki insan ne demek istediğinizi anlamazsa ilgisini çekmekte zor olabilir ve ikinci görüşme fırsatı kaçabilir.
- Etkili kelimeler kullanılmalıdır. Bunlar akılda kalıcı ve belirgin kelimelerden seçilmelidir.
- Karşınızdaki insanın zihninde görsel imgeler oluşturacak kelimeler kullanılmalıdır. Bu şekilde daha akılda kalıcı olması sağlanmalıdır.
- Kısa bir hikaye ile sunum güçlendirilmelidir. Fikrinizle problemi çözülen bir kişinin hikayesinin anlatılması faydalı olacaktır.
- Sunumunuz, hedef kitle ile tutarlı olmalıdır. Eğer birbirinden farklı kitleler için bir çözüm oluşturuyorsanız her biri için ayrı ve özel bir asansör konuşması oluşturulmalıdır.
- Etkili ve başarılı bir asansör sunumu akıllarda tek bir sonuç oluşturmayı hedeflemelidir.
- Sunumunuzun vurucu kelimesi/kelimeleri belirlenmelidir. 30-60 saniyelik sunumunuz sonunda dinleyicinizin sizi hatırlayacağı fikrinizi özetleyen vurucu bir kelime ya da ifade belirlenmelidir.
Asansör Sunumu Aşamaları:
Ürün Yönetiminde Elevator Pitch
Günümüzde satın alma sürecinde kullanıcılar, karar vericiler, etkileyiciler, satın almacılar gibi birçok farklı departman ve konumdan kişiler sürecin içinde yer almaktadır. Bu süreçteki her bir kişinin ya da rolün, o üründen farklı beklentileri ve farklı algılama çeşitleri bulunmaktadır.
Satın alma süreçlerinde birden fazla tedarikçi, çözüm, ürün bulunduğundan bu kişilerin en uygun kararı verebilmeleri adına ürünümüzü en sade şekilde ve kişilerin anlayacağı şekilde aktarmak ürün yönetim süreçlerinde oldukça kritiktir süreçlerden birisidir.
Elevator Pitch yaklaşımı, sahip olduğumuz ürün veya çözümü en etkin şekilde aktarmamıza yarayan yöntemlerin başında gelmektedir.
Bir ürüne kısa ve etkili bir elevator pitch oluşturulması çok basit bir iş gibi gözükse de bunun için çok detaylı bir pazarlama araştırması yapılarak; müşteri segmentlerinin belirlenmesi, müşteri problemlerinin tanımlanması, rakiplerin analiz edilmesi, mevcut pazar yapısının değerlendirilmesi gibi birçok çalışmanın yapılmış olması gerekmektedir.
Tüm bu çalışmalar sonrasında aşağıdaki 7 soru yanıtlanarak ürün için elevator pitch oluşturulabilir;
- Kimin için değer yaratıyoruz?
- Hangi ihtiyaca çözüm sağlıyoruz?
- Ürünümün adı nedir?
- Ürünümüzün kategorisi nedir?
- Ürünümüzün yarattığı fayda nedir?
- Rakip/ikame çözümler nelerdir?
- Temel fark yarattığımız hususlar nelerdir?
Elevator Pitch ürün tanıtım mail örneği:
Merhaba, ben Okan Kale Akgün Teknoloji firmasında Ürün Yöneticisi olarak çalışıyorum.
Akgün Teknoloji olarak; sağlık bilgi sistemler süreçlerinde yapay zeka destekli dijital dönüşüm çözümleri sağlamaktayız.
Çözümlerimiz sayesinde eski yöntemlere göre maliyet etkinliği ve süreç kalitesinin yükselmesini sağlamaktayız. Şu anda 300’ün üzerinde kurum çözümlerimizden faydalanmaktadır.
Eğer siz de süreçlerinizde dijital dönüşümü başlatmak isterseniz, lütfen benimle iletişime geçin.
Saygılarımla